Gå til Videreuddannelse

Vejledning og samfund - digital

  • Type: Modul
  • Startdato: 09.02.2017
  • Kursusnummer: EH13-17012
  • Form: Netundervisning
  • Slutdato: 16.06.2017
  • ECTS-point: 10

Læringsmål:

Viden

  • Skal have viden om sociologiske teorier og kunne reflektere over disse i forbindelse med vejled-ningsfaglige problemstillinger
  • Skal kunne forstå og reflektere over lokale og globale udviklingstendensers betydning på sam-funds-, organisations- og individniveau i forhold til uddannelses- og erhvervsvalget og karriere-udvikling

Færdigheder

  • Skal kunne anvende teorier om samfundsudvikling samt analyser om uddannelses- og arbejds-markedspolitiske forhold
  • Skal kunne dokumentere, analysere og vurdere den samfundsmæssige udviklings betydning for uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledningens praksis
  • Skal kunne begrunde egen praksis i forhold til samfundsmæssig forsknings-, forsøgs- og udvik-lingsarbejde af betydning for unge og voksnes karriereudvikling og - valg
  • Skal kunne formidle vejledningsfaglige refleksioner over samfundsmæssige problemstillinger

Kompetencer

  • Skal kunne håndtere beslutninger om vejledningsfaglige indsatser i forhold til uddannelses-spørgsmål og erhvervsmuligheder inden for professionens etik
  • Skal kunne indgå i udviklings- og undersøgelsesarbejde vedrørende uddannelses- og arbejds-markedsforhold
  • Skal kunne strukturere forhold som fremmer og støtter egen indsigt og læring vedrørende ud-viklingstræk på det private og offentlige arbejdsmarked på samfunds-, organisations- og indi-vidniveau

Indhold:

  • Teoridannelser, som belyser lokale og globale udviklingstendenser og deres betydning for ud-dannelse og beskæftigelse
  • Videnskabsteoretiske tilgange og metoder ved analyser på samfundsniveau
  • Livslang læring og kompetenceudvikling i et karriereperspektiv
  • Uddannelsessystemets struktur og samfundsmæssige funktion
  • Erhvervs- og arbejdsmarkedsforhold af betydning for beskæftigelse og karrieremuligheder for unge og voksne, herunder innovation og entreprenørskab
  • Vejledningspolitiske indsatsområder