Gå til Videreuddannelse

Særlige vejledningsbehov

  • Type: Modul
  • Startdato: 29.01.2016
  • Kursusnummer: EH13-16009
  • Form: Deltid
  • Slutdato: 10.05.2016
  • ECTS-point: 10
  • Område: Valgmodul DUEK
  • Tidspunkt: Fredag kl. 08.30-12.30
  • Sted: Kolding

Læringsmål:

Viden

  • Skal have viden om mennesker med særlige behov for vejledning og kunne identificere, beskri-ve og vurdere disse behov
  • Skal have viden om vejledningsteoretiske, psykologiske og sociologiske perspektiver på særlige behov
  • Skal have psykologisk, sociologisk og kommunikativ viden om samarbejde og relationer

Færdigheder

  • Skal kunne anvende og vurdere teorier, metoder og redskaber, som kvalificerer vejledning for mennesker med særlige behov
  • Skal kunne vurdere vejledningsfaglige problemstillinger relateret til mennesker med særlige be-hov og kunne begrunde og vælge relevante, etisk forsvarlige metoder
  • Skal kunne dokumentere og kvalitetsvurdere konkrete vejledningsaktiviteter og formidle disse tværfagligt til samarbejdspartnere og pårørende

Kompetencer

  • Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med udgangspunkt i prak-sis
  • Skal kunne initiere og indgå i tværfagligt samarbejde
  • Skal kunne identificere egne behov for læring og udvikle egen viden, færdigheder og kompeten-cer i forhold til vejledning af mennesker med særlige behov

Indhold:

  • Samarbejde med kommunale forvaltninger samt øvrige kommunale, regionale og nationale inte-ressenter, herunder samarbejde med forældre og pårørende
  • Vejledning med videncentre og vidensmiljøer, herunder brugerorganisationer
  • Psykologiske og sociologiske perspektiver på særlige behov
  • Vejledning af individer med differentierede handicaps-, særlige behov, potentialer og kompe-tencer
  • Lovgivning og gældende regler af vejledningsmæssig betydning, herunder revalidering, beskyttet beskæftigelse samt tavshedspligt, oplysningspligt og aktindsigt
  • Særlig vejledningsmetodik, herunder individuel vejledning, gruppevejledning, praktiketablering samt anvendelse af it i vejledningen
  • Inklusion og integration, herunder marginalisering og stigmatisering
  • Normalitet og livskvalitet