Publiceret:
Det er ikke en helt almindelig uge på Kvaglundskolen Signatur i Esbjerg. For mens de fleste af skolens faste lærere er blevet sendt på kursus, er næsten al undervisningen blevet overtaget af lærer- og pædagogstuderende fra UC SYD i Esbjerg.
Formålet med skolesamarbejdsprojektet er at styrke de studerendes tværprofessionelle samarbejde, afprøve deres kompetencer i praksis og lære dem at bruge en mere undersøgende tilgang til undervisning frem for den traditionelle og stillesiddende tavleundervisning.
Torben fortsætter:
- Derudover handler skoleovertagelsen om, at de studerende skal øve sig på at have en mere undersøgende tilgang til undervisningspraksis, så de tør at gribe undervisning an på en anden måde, inden de for alvor slippes løs i landets klasselokaler.
Mindre lærerstyret, mere elevstyret
Midt i samlingsstuen på Kvaglundsskolen summer det af snak om retvinklede trekanter, romber og trapezer. Rundt om et bord sidder en gruppe lærer- og pædagogstuderende på seks personer, der er i gang med at lægge sidste hånd på forberedelserne af undervisningen i matematik, som de om lidt skal give eleverne i 3. klasse.
- Vi arbejder med geometri som tema for ugens undervisning, siger Laura, som er en af de studerende i gruppen. Ud fra dette tema har vi planlagt et undervisningsforløb, der fokuserer på undersøgelsesbaseret undervisning. Men det er svært, for tavleundervisning ved man, hvad er. Her står vi med facittet, og undervisningen er mere styret af os. Med den undersøgende tilgang skal eleverne selv, ja, undersøge svaret. Vi har f.eks. klippet en sekskant ud i trekanter. Opgaven er så, at eleverne skal finde ud af, hvad de kan lave ud af trekanterne. Forhåbentlig finder de ud af, at trekanter eksempelvis kan blive til sekskanter, siger hun.
- Generelt prøver vi så mange ting som muligt af i undervisningen, tilføjer Mette, der også er med i gruppen. – Nu har vi nemlig mulighed for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Og det er virkelig lærerigt.
(Eleverne i 3 klasse blev inddelt i mindre grupper, hvor de skulle gå rundt til forskellige poster og løse opgaver inden for geometri. Det var lærerigt for både eleverne og de studerende.)
Vi lærer af hinanden
Det er ikke kun arbejdet med den undersøgende undervisningsform, som de studerende synes, de får stort udbytte af. Det er også lærer-pædagogsamarbejdet.
Hun fortsætter: Og for de pædagogstuderende har det især været givende for dem at forberede sig sammen med os, fordi de så kan planlægge lege, der rent faktisk supplerer det, vi lærerstuderende har undervist eleverne i. På den måde bliver der bedre sammenhæng i undervisningen.
Om skoleovertagelsen
Skoleovertagelsen løber til og med i dag og er planlagt og eksekveret i samarbejde med Kvaglundskolen Signatur, undervisere fra lærer- og pædagoguddannelsen fra UC SYD i Esbjerg og de studerende fra de nævnte uddannelser.
Læs mere om læreruddannelsen
Læreruddannelsen på UC SYD klæder dig på til at blive den lærer, der gør en forskel. Du specialiserer dig i dine fag, samtidig med at du lærer at sætte struktur og rammer for andres læring, og du bliver en mester i at formidle. Læreruddannelsen er for dig, der gerne vil hjælpe børn og unge godt på vej til det liv, der venter dem.